Publikováno Napsat komentář

Jaké výhody má užívání spiruliny?

Spirulina je mikrořasa, která se konzumuje už po staletí kvůli své vysoké nutriční hodnotě a předpokládaným zdravotním přínosům. Řadí se mezi superpotraviny a mezi lidmi už je poměrně známá. Jde o druh modrozelených řas, které přirozeně rostou v oceánech a slaných jezerech v subtropickém podnebí. Aztékové sklízeli spirulinu z jezera Texcoco ve středním Mexiku a dodnes se sklízí z jezera Čad na západě střední Afriky a mění se na suché koláče.

Spirulina byla kdysi klasifikována jako rostlina kvůli své bohatosti rostlinných pigmentů a také schopnosti fotosyntézy. Nové pochopení její genetiky, fyziologie a biochemických vlastností způsobilo, že ji vědci přesunuli do říše bakterií a kmene sinic. Nejprve byla řazena do rodu Arthrospira, později byla zařazen do rodu Spirulina. Existuje několik druhů, ale tři — Spirulina platensis, Spirulina maxima a Spirulina fusiformis — jsou podle autorů studie rozsáhle studovány kvůli jejich vysokým nutričním i potenciálním terapeutickým hodnotám.

Spirulina roste v mikroskopických spirálách, které mají tendenci se slepovat, což usnadňuje sklizeň. Má intenzivní modrozelenou barvu, ale poměrně jemnou chuť. Kromě doplňků umožňuje například FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv v USA) výrobcům používat spirulinu jako barvivo do žvýkaček, cukrovinek a dalších balených potravin.

Potenciální přínosy

Mnoho lidí propaguje spirulinu jako léčbu řady problémů týkajících se metabolismu a zdraví srdce, včetně hubnutí, cukrovky a vysokého cholesterolu. Podle National Institutes of Health (NIH) ji mohou lidé také užívat jako pomoc při různých duševních a emočních poruchách, včetně úzkosti, stresu, depresi, poruše pozornosti a při hyperaktivitě (ADHD).

Podle NIH spirulina údajně pomáhá řadě eklektických zdravotních problémů, včetně premenstruačních symptomů a amyotrofické laterální sklerózy. Kombinace zinku a spiruliny může tělu pomoci vyčistit arsen u lidí, jejichž pitná voda ho má neobvykle vysoké hladiny.

Proč začít spirulinu užívat?

  • Je plná živin: Je velmi bohatá na důležité živiny. Spirulina má významné množství vápníku, niacinu, draslíku, hořčíku, vitamínů B a železa. Má také esenciální aminokyseliny (sloučeniny, které jsou stavebními kameny bílkovin). Ve skutečnosti tvoří bílkoviny asi 60 až 70 procent suché hmotnosti spiruliny.
  • Pomáhá tělu vyplavovat toxiny, včetně těžkých kovů: Spirulina je tak silný detoxikátor, že se někdy používá jako přírodní vodní filtr, který zadržuje olovo, rtuť a další vážně škodlivé toxiny. Důvod, proč funguje tak dobře, je ten, že obsahuje proteiny a peptidy, které se obzvláště dobře vážou na toxiny a vylučují je z těla. Tímto způsobem se nevstřebávají do vašeho krevního oběhu a nepropracovávají se do vašeho systému.
  • Posiluje imunitní systém: Víte, jak vám může zaplnění pokoje pokojovými rostlinami pomoci lépe dýchat? Rostliny nejsou jediné zelené zdroje, které mají tento efekt – tyto zářivě barevné řasy mohou také. Spirulina obsahuje sloučeninu zvanou fykocyanin, antioxidant, který bojuje proti všemu, co by mohlo poškodit vaše buňky. Pokud cítíte, že přichází rýma – nebo se zdá, že všichni kolem vás jsou nemocní – nemůže uškodit zapracovat do stravy trochu spiruliny navíc, abyste poskytli imunitním buňkám tu přidanou vrstvu ochrany.
  • Může snižovat krevní tlak: Tento antioxidační účinek působí také ve prospěch krevního tlaku tím, že pomáhá zvyšovat průtok krve. Spirulina zvyšuje produkci oxidu dusnatého, molekuly plynu, která pomáhá rozšiřovat krevní cévy. Krev tak proudí snadněji a srdce nemusí tolik pracovat.
  • Může podporovat zdravou regulaci hmotnosti: Za prvé, i když je spirulina plná živin, má pouze 20 kalorií na polévkovou lžíci. Obsahuje také aminokyselinu zvanou l-fenylalanin, která je spojována s potlačováním chuti k jídlu .
  • Zvyšuje vytrvalost pro sportovce: Jsou proteinové doplňky spiruliny další velkou věcí? Možná by měly být. Studie ukazují, že pravidelné užívání může zvýšit vytrvalost sportovců. Proč? Raději věřte, že lepší průtok krve je toho součástí. Představte si, jak těžce musí vaše srdce pracovat, když se snažíte předběhnout peloton běžců. Jakákoli podpora v oddělení krevního toku pomůže vytrvalosti, když to budete nejvíce potřebovat.
  • Pomáhá svalové vytrvalosti: Jste spíše nadšencem CrossFitu? I pro vás to má nějaké výhody. Studie prokázaly, že sportovci, kteří spirulinu užívají pravidelně, se při zvedání závaží tak snadno neunaví jako lidé, kteří ji neužívají. To opět souvisí s lepším průtokem krve. Ale také sklízíte plody všech živin, v tomto případě asi nejvíce bílkovin, které k rozvoji svalů přispívají.
  • Zabraňuje opakujícím se kvasinkovým infekcím: Ukázalo se, že může pomoci vyrovnat vaginální bakterie. Stejně jako je spirulina magnetem pro toxiny, jako jsou těžké kovy, také přitahuje buňky kandidy a dokáže je vyplavit z těla. A není to jen přivedení rovnováhy tam dolů, stejný postup se může odehrát i ve vašich útrobách, aby vám pomohl nastolit rovnováhu.
  • Pomáhá v boji proti alergiím: Pokud pyl, psí chlupy, tráva nebo jiné environmentální faktory uvádějí vaše alergie do tempa, spirulina se může vrhnout do akce a porazit je.

Doporučené dávkování a rizika užívání

Obvyklou doporučenou dávkou jsou dva gramy denně, aby měla spirulina potřebný efekt.

Lékaři považují spirulinu obecně za bezpečnou, zejména ve světle její dlouhé historie jako potraviny.

Pokud je pěstována v nebezpečných podmínkách, spirulina se však může kontaminovat toxickými kovy, škodlivými bakteriemi a mikrocystiny (toxiny produkovanými některými řasami). Kontaminovaná spirulina může způsobit poškození jater, nevolnost, zvracení, žízeň, slabost, zrychlený tep, šok a dokonce i smrt. Kontaminovaná spirulina může být zvláště nebezpečná pro děti.

Spirulinu vždy kupujte pouze od známých značek a důvěryhodných prodejců, následně se nemusíte rizik obávat. V našem eshopu naleznete pouze vysoce kvalitní tablety spiruliny, které jsou správě zpracované a pochází z řádně pěstovaných řas.

Kdo by se měl spirulině vyhnout?

Lidé s určitými autoimunitními stavy by se podle NIH měli doplňkům spiruliny vyhýbat. Vzhledem k tomu, že spirulina posiluje imunitní systém, mohou doplňky zhoršit příznaky roztroušené sklerózy, lupusu, revmatoidní artritidy a dalších stavů spojených s hyperaktivním imunitním systémem. Ze stejného důvodu může spirulina oslabit účinek imunosupresiv, která jsou často předepisována k léčbě autoimunitních stavů a brání tělu odmítat transplantované orgány. Spirulina může také interferovat s léky, které zpomalují srážení krve, včetně léků na ředění krve, jako je warfarin, stejně jako nesteroidní protizánětlivé léky proti bolesti. Kombinace spiruliny s bylinnými doplňky, které zpomalují srážení krve, může zvýšit riziko krvácení. Mezi takové bylinky patří hřebíček, danshen, česnek, zázvor, ginkgo, ženšen a kurkuma.

Ženy, které jsou těhotné nebo kojí, by se měly spirulině vyhýbat, protože v této skupině chybí studie bezpečnosti. Lidé s genetickým onemocněním fenylketonurií by se také měli spirulině vyhýbat, protože může jejich stav zhoršit. Vzhledem k tomu, že neexistuje dostatek studií ke stanovení bezpečného rozmezí dávek spiruliny, je nejlepší poradit se s lékařem a řídit se všemi pokyny.

0 0 votes
Article Rating

Napsat komentář

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments