Publikováno Napsat komentář

Ashwagandha je jedním z klenotů tradiční indické medicíny

Pokud vám zní Ashwagandha jako název indické rostliny, nejste daleko od pravdy. Jde o vytrvalou subtropickou až tropickou rostlinu z rodu withanie a už tisíce let se používá v Ájurvédě, tradičním indickém lékařství. Její český název je Withanie snodárná (Withania somnifera) a často se jí říká také Ašvaganda.

Co je to ashwagandha?

Ashwagandha je malý stálezelený keř pocházející z částí Indie, Středního východu a Afriky. Její neobvyklé jméno souvisí se způsobem, jakým voní – kořeny ashwagandhy voní jako kůň, přičemž „ashwa“ znamená kůň. Tyto trubkovité kořeny se sklízejí, suší a melou na prášek. Kromě toho, že je to starodávná bylina, je známá také jako adaptogen – obsahuje směs aminokyselin, bylin a vitamínů, které mohou tělu pomoci zvládat stres.

Ashwagandha je kvůli svým omlazujícím vlastnostem často označována jako „indický ženšen“, přestože ženšen a ašvaganda nejsou botanicky propojeny.

Co je extrakt z ašvagandy?

Různé části rostliny ashwagandha se používají k léčebným účelům, ale ve většině doplňků se používá extrakt z ashwagandhy, což je extrakt z kořenů rostliny. Tradičnější ajurvédské procedury používají celý sušený kořen rostliny ašvagandy, který se promění na prášek a obvykle se máčí v mléce. Extrakty z ašvagandy jsou rafinovanější než prášek a mohou být vytvořeny pomocí vody nebo chemikálií.

Jak ashwagandha působí?

Ashwagandha je adaptogen, přírodní látka, která pomáhá tělu vyrovnat se se stresem. V důsledku toho se věří, že je účinná při snižování hladin stresového hormonu, kortizolu. Může tedy také potenciálně pomoci s úzkostí a depresí. Ashwagandha také obsahuje velké množství Withanolidů.

Co jsou vlastně Withanolidy? Pro ty z vás, kteří se s touto frází nesetkali, jsou Withanolidy primární účinnou látkou ašvagandy. Úroveň Withanolidů, které se nacházejí hlavně v kořenech ašvagandy, se liší od jednoho extraktu k druhému.

Použití ashwagandhy

Za posledních 3000 let se používala k mnoha zdravotním výhodám, ke zmírnění stresu, podpoře spánku, zvýšení hladiny energie a zlepšení koncentrace. Celkově si za ta léta získala trochu velkou pověst, jak se vyrovnat se stresem (díky adaptogenům) a zlepšit schopnost myšlení (např. úroveň pozornosti a koncentrace). V Indii se používá téměř 5 000 let při onemocněních, jako je revmatismus, zácpa, nespavost, zánět kloubů, chronický stres, paraziti a hormonální nerovnováha.

Je široce uznáváno, že je to bylinný lék, který zvyšuje energetické hladiny a vytváří obecný pocit pohody. Výsledkem je, že jeho použití sahá daleko za hranice Indie pro různé problémy, mezi které patří:

  • Stres
  • Únava
  • Obtížné soustředění
  • Špatná paměť
  • Problémové spaní
  • Nízké libido
  • Častá nemoc
  • Úzkost
  • Nízká vytrvalost (mentálně nebo fyzicky)
  • Bolest kloubů
  • Neurologické stavy

Výhody pro muže

Může podporovat růst a sílu svalů

Ashwagandha je spojována se zvyšováním svalové hmoty a síly u mužů. Ve studii s 57 muži ašvaganda výrazně zvýšila jejich svalovou hmotu a sílu. Také více než zdvojnásobila jejich snížení procenta tělesného tuku ve srovnání se skupinou s placebem.

Mezitím samostatná studie zjistila, že u mužů, kteří denně užívali přibližně 1 g ašvagandy, došlo po 30 dnech ke zlepšení svalové síly.

Může podporovat mozkové funkce a paměť

Schopnost Ashwagandhy vytvářet antioxidační aktivitu pomáhá chránit nervové buňky před poškozením volnými radikály, zlepšuje funkci mozku a paměť. Dospělí, kteří užívali 300 mg extraktu z kořene ašvagandy dvakrát denně, zaznamenali významné zlepšení obecné paměti, výkonu úkolů a rozpětí pozornosti. Mezitím další výzkum zdravých mužů uvedl, že doplněk výrazně zlepšil reakční dobu a výkonnost úkolů.

Může zvýšit počet spermií a pohyblivost spermií

Ashwagandha je široce uznávána pro své vlastnosti zvyšující plodnost v několika studiích. Studie 75 neplodných mužů zjistila, že ti, kteří denně doplňovali 5 g ašvagandy, hlásili zvýšení počtu a pohyblivosti spermií.

Výhody pro ženy

Může pomoci zlepšit sexuální aktivitu

Studie prokázaly, že ashwagandha může pomoci při ženské sexuální dysfunkci. Podle studie z roku 2015 ženy, které užívaly koncentrované orální dávky ašvagandy, hlásily více orgasmů a celkově uspokojivější sex, pravděpodobně kvůli účinkům na snížení stresu.

Může pomoci předcházet problémům souvisejícím s menopauzou

Menopauza může u některých žen způsobit hormonální nerovnováhu, což může mít za následek prožívání návalů horka, deprese, problémy spánkem a úzkost. Ashwagandha může pomoci, protože vyrovnává sekreci hormonů, což může pomoci zmírnit mnoho příznaků souvisejících s menopauzou.

7 zdravotních přínosů ashwagandhy

Výhody používání ashwagandhy jsou rozšířené a zahrnují:

  • Snížení hladiny cukru v krvi – zvýšením sekrece inzulínu a zlepšením citlivosti na inzulín ve svalových buňkách.
  • Zvýšení svalové hmoty – studie zjistily, že může zvýšit svalovou hmotu, snížit tělesný tuk a zvýšit sílu u mužů.
  • Ashwagandha pro spánek – ashwagandha může také zlepšit kvalitu spánku. Listy rostliny ashwagandhy obsahují sloučeninu triethylenglykol, která vyvolává spánek.
  • Udržování normálního cholesterolu – studie na potkanech zjistila, že snížila hladiny celkového cholesterolu a triglyceridů o 53% a téměř 45%.
  • Podpora koncentrace a paměti – 8-týdenní studie zahrnující 50 dospělých ukázala, že užívání 300mg extraktu z kořene ashwagandhy dvakrát denně výrazně zlepšilo obecnou paměť, výkonnost úkolů a pozornost.
  • Ashwagandha pro stres – ve studii chronicky stresovaných dospělých, ti, kteří užívali ashwagandhu, hlásili významně větší snížení kortizolu ve srovnání s kontrolní skupinou. Ti, kteří užívali nejvyšší dávku, zaznamenali průměrné snížení o 30%
  • Fyzická vytrvalost – ve studii se 49 zdravými dospělými atlety extrakt z ashwagandhy zlepšil vytrvalost a fyzické zdraví po 12 týdnech užívání.

Jak používat ashwagandhu

Ashwagandhu můžete přijímat různými způsoby. Můžete si také získat kapsle a tekutou formu. V našem eshopu si můžete pořídit velmi kvalitní kapsle Ashwagandha za výhodnou cenu.

Jak se rozhodnete užívat ashwagandhu, závisí do značné míry na osobních preferencích a množství, které si vezmete, závisí na tom, k čemu ji užíváte.

Dávkování ašvagandy

Většina klinických studií doporučuje užívat ashwagandhu dvakrát až třikrát denně po dobu 1 až 3 měsíců. Pokud jde o dávkování, je nejlepší začít s nižší dávkou nebo dávkou doporučenou praktickým lékařem a zjistit, jak na to vaše tělo reaguje. Standardní extrakt z kořene ashwagandhy má tendenci se užívat v kapslích 450 mg až 500 mg jednou nebo dvakrát denně. Doporučený návod pro dospělé je jednou denně, nejlépe s jídlem nebo vodou.

  • Extrakt z kořene: většina klinických studií používala 120 až 1 000 mg denně, přičemž nejběžnější dávkou bylo 300 mg dvakrát denně.
  • Celý kořen: klinické dávky se pohybují mezi 2 a 10 g práškového kořene denně, v průměru 5 g denně.

A pokud užíváte ashwagandhu ke snížení:

  • Hladiny kortizolu (stresového hormonu) – doporučuje se užívat 500 až 600 mg denně po dobu 6 až 12 týdnů.
  • Hladiny cukru v krvi – měli byste užívat 250 mg až 300 mg rozdělených do dvou až tří stejných dávek během dne.

Kdy užívat doplňky ashwagandhy

V závislosti na důvodu, proč Ashwagandhu užíváte, se určí, jak často ji užíváte. Obecně řečeno, obvykle se užívá dvakrát denně po jídle. Kapsle mají tendenci obsahovat vyšší dávky byliny. 2 až 3 kapsle lze užít denně a zapít vodou po obědě a večeři. Dávky ašvagandy a doba, kdy je užíváte, jsou dány tím, k čemu je užíváte. Nejlepší je začít s nižší dávkou nebo dávkou doporučenou praktickým lékařem a zjistit, jak na to vaše tělo reaguje.

Ashwagandha a vedlejší účinky

Stejně jako při užívání jakéhokoli doplňku je důležité, aby byla ashwagandha přijímána v souladu s pokyny výrobce. Ashwagandha je považována za bezpečnou pro většinu lidí, ačkoli její dlouhodobé účinky nejsou známy. Typické dávky užívané krátkodobě mohou způsobit mírné až středně závažné vedlejší účinky, jako jsou bolesti hlavy, ospalost a žaludeční nevolnosti.

Pokud jste těhotná, kojíte nebo trpíte autoimunitním onemocněním, měli byste se vyhnout užívání úplně, pokud váš praktický lékař nedoporučí jinak.

Lidé, kteří užívají léky na onemocnění štítné žlázy, by také měli být opatrní při užívání ashwagandhy, protože by mohla zvýšit hladiny hormonů štítné žlázy.

Pokud užíváte nějaké léky, zeptejte se svého lékaře, než je začnete užívat, protože vliv ashwagandhy na hladinu cukru v krvi a hladiny krevního tlaku může interferovat s dávkováním.

0 0 votes
Article Rating

Napsat komentář

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments